Skip to content

Jak jeść zdrowo?

Zacznij dzień od śniadania
Pomijanie śniadania może wydawać się czasami pomysłem na oszczędność czasu, ale codzienne zdrowe śniadanie jest niezbędne, by dostarczyć organizmowi energii na cały dzień.

Nie zapomnij o rybach
Staraj się jeść co najmniej dwie porcje ryb tygodniowo. Jedną z nich powinny stanowić tłuste ryby, takie jak sardynki, łosoś, pstrąg lub makrela, ponieważ stanowią one cenne źródło białka i tłuszczów omega-3.

Woda jest niezbędna do życia
Ludzkie ciało składa się w 60% z wody, dlatego ważne jest, aby się w wystarczającym stopniu nawadniać. Staraj się pić co najmniej 6 do 8 szklanek (1,5 do 2 litrów) wody lub innych płynów dziennie, by uniknąć odwodnienia. Być może nawet więcej, jeżeli dużo pracujesz lub ćwiczysz.

Pij odpowiedzialnie
Jeżeli chodzi o picie alkoholu, należy je ograniczyć do minimum. Mężczyźni nie powinni jednorazowo pić więcej niż 3-4 jednostki alkoholu, a kobiety nie więcej niż 2-3 jednostki. 1 jednostka alkoholu = 250 ml piwa 5% lub 100 ml wina 10%, lub 30 g wódki 40%.

Ogranicz ilość soli
Około 75 procent soli w naszej diecie pochodzi z przetworzonej żywności, więc staraj się gotować w domu, zamiast korzystać z gotowych potraw. Sprawdzanie etykiet na opakowaniach pomaga w unikaniu żywności o wysokiej zawartości soli (6 g soli, 2,4 g sodu to maksymalna ilość dzienna).

Ogranicz cukier
Cukier często nazywany jest „pustymi kaloriami”, ponieważ zawiera tylko kalorie bez innych składników odżywczych. Sprawdzanie etykiet pozwala ustalić, czy produkt zawiera dużo cukru (ponad 15 g cukru na 100 g produktu) lub mało (5 g cukru lub mniej na 100 g). Należy unikać pokarmów o wysokiej zawartości cukru.

Szukaj