Skip to content

Woda: dlaczego jest tak ważna?

  • Zdrowe Porady

Woda stanowi dwie trzecie masy ciała i bardzo istotne jest jej uzupełnianie. Większość reakcji chemicznych, zachodzących w naszych komórkach, potrzebuje wody do funkcjonowania: od pomagania mózgowi w pracy, po utrzymywanie temperatury ciała na odpowiednim poziomie i płukanie nerek, aby pozbyć się toksyn.

Musimy uzupełniać płyny, które naturalnie tracimy poprzez płuca, skórę i nerki. Kiedy nie pijesz wystarczająco dużo, możesz zacząć odczuwać efekty odwodnienia. Niektóre z nich to bóle głowy, zmęczenie i utrata koncentracji. Z drugiej strony ważne jest również to, by nie pić za dużo, ponieważ może to rozrzedzić sole mineralne we krwi.

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zachować odpowiedni poziom nawodnienia:

Ile powinienem pić?

Większość ekspertów zgadza się, że powinniśmy starać się pić od 1,5 do 2 litrów dziennie (to około 6–8 szklanek o pojemności 250 ml). Dzieci powinny pić w przybliżeniu połowę tej ilości, w zależności od wieku.

Co powinienem pić?

Najlepiej pić wodę – nie ma znaczenia, czy jest z kranu, czy butelkowana. Inne napoje, jak soki owocowe, herbata i kawa, również liczą się do 6–8 szklanek, które powinniśmy pić każdego dnia.

Najlepiej jednak nie pić „innych” płynów za dużo, ponieważ zawierają one również składniki, które organizm musi przetworzyć. Na przykład czyste soki owocowe zawierają dość dużo cukru, więc staraj się pić nie więcej niż jedną szklankę dziennie.

Skąd mam wiedzieć, czy jestem nawodniony?

Możesz to sprawdzić, obserwując kolor swojego moczu. Bladożółty jest normalny. Przy odwodnieniu będzie znacznie ciemniejszy.

Najważniejsze wskazówki

  • Pij szklankę wody każdego poranka, tuż po obudzeniu się – to świetny i odświeżający sposób na rozpoczęcie dnia
  • Pij często i w małych ilościach przez cały dzień, zamiast czekać, aż poczujesz pragnienie – w tym momencie Twoje ciało już jest odwodnione
  • Czy wiesz, że alkohol silnie odwadnia? Upewnij się, że nie przekraczasz bezpiecznego zakresu i popijasz wodę między napojami alkoholowymi
  • Trzymaj zawsze dzbanek lub butelkę wody na biurku w pracy, aby ułatwić sobie nawadnianie
  • Pocenie się to jedna z przyczyn utraty wody, więc pij dużo podczas i po treningu. Pamiętaj także, aby pić więcej w czasie upałów.

Szukaj