Skip to content

Najważniejsze wskazówki, które pozwolą Ci utrzymać w ryzach stężenie cholesterolu podczas Świąt

  • Zdrowe Porady

Benecol

Rok 2020 był dla wielu z nas wyjątkowo trudnym rokiem, więc zrozumiałe jest to, że wszyscy sięgniemy po świąteczne przysmaki nieco wcześniej niż zwykle, aby oddać się tak bardzo potrzebnej obecnie świątecznej radości.

Jednak badania wykazały, że stężenie cholesterolu może być nawet o 20% wyższe po uroczystościach związanych z celebrowaniem świąt . Święta Bożego Narodzenia kojarzą nam się z wielogodzinnym biesiadowaniem przy suto zastawionym stole. Badania sugerują, że święta oraz dni wolne sprzyjają nadmiernej konsumpcji kalorii, a co za tym idzie – wzrostowi masy ciała. W jednym z polskich badań dotyczącym kaloryczności posiłków podczas świąt podano średnie spożycie wynoszące 2400 kcal dziennie i średni przyrost masy ciała na poziomie 420 g .

Dietetyk Helen Bond komentuje: „Twoje stężenie cholesterolu może zmieniać się dość szybko, dlatego aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie powinny być częścią Twojej codziennej rutyny. Ale mówimy o perspektywie tygodni, a nie o dniach – jeden niezdrowy posiłek lub jeden dzień świętowania, w ciągu którego zjesz trochę więcej niż zwykle – w tym zbyt dużo tłuszczów nasyconych – nie wpłynie na stężenie cholesterolu w dłuższej perspektywie. Jednak, jeśli Twoje zdrowe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna całkowicie odeszły w zapomnienie przez długi okres świątecznej przyjemności, może to mieć duży wpływ na Twoje stężenie cholesterolu i Twoją wagę”.

Najnowsze analizy epidemiologiczne (badanie WOBASZ i WOBASZ II) wskazują, że w latach 2013-2014 w Polsce hipercholesterolemia występowała aż u 70,3% mężczyzn i 64,3% kobiet. Co najważniejsze, ponad połowa osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu (60,6 %) nie była tego świadoma. Jak wiadomo podwyższone stężenie cholesterolu, zwłaszcza frakcji LDL jest głównym czynnikiem ryzyka rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Aby pomóc nam utrzymać stężenie cholesterolu w ryzach w tym szczególnym i dlatego też nieco bardziej pobłażliwym pod kątem żywieniowym okresie świątecznym, dietetyk współpracujący z Benecolem – Corrine Toyn podzieliła się pięcioma świetnymi wskazówkami, o których warto pamiętać, zanim zaczniemy objadać się potrawami świątecznymi:

1. Szukaj zamienniki roślinne

Masło może odgrywać kluczową rolę w wielu przepisach na nasze ulubione świąteczne potrawy, zaczynając od ciast i kruchych ciasteczek, przez dodatek do świątecznych pierogów. Jednak nie możemy zapominać, że masło jest bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, które, jak wykazano, powodują wzrost lipoprotein o małej gęstości (LDL)– czyli “złego cholesterolu” . W takim razie, dlaczego nie zamienić w tym roku masła na Benecol zawierający unikalny opatentowany składnik, estry stanoli roślinnych, których wpływ na obniżenie stężenia cholesterolu udowodniono w licznych badaniach klinicznych? Dzięki temu w okresie świątecznym utrzymasz dietę pozytywnie wpływającą na zdrowie serca, w dalszym ciągu ciesząc się smakiem ulubionych potraw – bez poczucia winy!

2. Licz kroki!

Aktywność fizyczna ma wiele zalet, z których jedna polega na tym, że może w realny sposób pomóc w zwiększeniu stężenia “dobrego cholesterolu” (HDL) , ponieważ cholesterol HDL pomaga usuwać nadmiar cholesterolu z krwiobiegu i transportuje go do wątroby, gdzie jest rozkładany i wydalany z organizmu. Mając to na uwadze, dlaczego nie zaproponować rodzinie porannego spaceru przed rozpoczęciem świątecznej uczty, aby aktywnie rozpocząć dzień, a następnie celebrować także pyszne jedzenie?

3. Wypij kieliszek… ale tylko jeden!

Nic dziwnego, że wielu z nas lubi wypić drinka lub dwa w okresie świątecznym, jednak ważne jest to, abyś pamiętał o tym, ile drinków rzeczywiście wypijasz, ponieważ nadmierne spożycie alkoholu podnosi stężenie cholesterolu we krwi . Polecam naprzemiennie spożywać napoje alkoholowe z winem lub piwem bezalkoholowym, ponieważ może to pomóc zmniejszyć ogólną ilość spożywanego alkoholu w okresie świątecznym.

4. Pamiętaj o rybach!

Gdy rozpoczynają się przygotowania do świąt Bożego Narodzenia, zawsze rozważamy, jakie mięso znajdzie się na świątecznym stole. Czy może to być wieprzowina, wołowina, drób, jagnięcina – dlaczego nie zaserwować w tym roku dania rybnego? Ryby są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które muszą być być dostarczone z pożywieniem i których nasz organizm potrzebuje do utrzymania zdrowego serca . Dlaczego więc nie spróbować przygotować pysznej przystawki z łososia lub podać danie rybne jako alternatywę dla czerwonego mięsa, aby biesiadnicy mieli możliwość wyboru?

Zobacz przepis: https://benecol.pl/przepisy/losos-w-cytrynowej-panierce/

5. Daj warzywom szansę w tym roku!

Warzywa często są pomijane lub pozostają nietknięte na świątecznym stole. Ale zanim w tym roku znów zapomnisz o sałatce, pamiętaj, że warzywa zawierają składniki odżywcze, które niosą ze sobą ogromne korzyści dla Twojego stężenia cholesterolu. Rozpuszczalny błonnik pokarmowy znajdujący się w warzywach może zmniejszać wchłanianie cholesterolu, tym samym pomagając obniżyć jego stężenie i potencjalne ryzyko chorób serca.

BENECOL ŻYCZY CI ZDROWYCH I SZCZĘŚLIWYCH ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA ORAZ AKTYWNEGO NOWEGO ROKU 2021!

 

 

 

 

Bibilografia:
1. Vedel-Krogh S., Kobylecki BJ., Nordestgaard BG. i wsp.: The Christmas holidays are immediately followed by a period of hypercholesterolemia. Atherosclerosis. 2018
2. Napierała M., Majkowska L.: Święta, posty, wakacje i weekendy – ich wpływ na sposób odżywiania i zmianę masy ciała. Via Medica. 2011; 5:170-174
3. Pająk A., Szafraniec K., Polak M. i wsp.: WOBASZ Investigators. Changes in the prevalence, treatment, and control of hypercholesterolemia and other dyslipidemias over 10 years in Poland: the WOBASZ study. Pol Arch Med Wewn. 2016; 9: 642–652
4. Rudzińska M., Przybylski R.: Rola tłuszczu w żywieniu człowieka. Med Rodz. 2019; 4:182-188
5. Banach M., Jankowski P., Jóźwiak J. i wsp.: Wytyczne PTL/KLRwP/PTK dotyczące postępowania w zaburzeniach lipidowych dla lekarzy rodzinnych. Polish Heart Journal. 2016; 74:127-168
6. Minzer S., Losno RA., Casas R.: The Effect of Alcohol on Cardiovascular Risk Factors: Is There New Information? Nutrients. 2020:12(4): 912
7. Sacks FM., Lichtenstein AH., Wu Jhy. i wsp.: Dietary fats and cardiovascular disease: a presidential advisory from the American Heart Association. Circulation. 2017; 136:e1-e23
8. Mach F., Baigent C., Catapano A.L. i wsp.: 2019 ESC/EAS guidelines for the management of dyslipidaemias: lipid modification to reduce cardiovascular risk: The Task Force for the management of dyslipidaemias of the European Society of Cardiology (ESC) and the European Atherosclerosis Society (EAS). Eur Heart J. 2019; 41: 111-188

Szukaj