Skip to content

Pozytywne efekty ćwiczeń

  • Zdrowe Porady

Jakie są zalety regularnych ćwiczeń?

Ruch to jeden z najważniejszych sposobów na utrzymanie wysokiej jakości życia, dobrego samopoczucia i poprawę ogólnego zdrowia organizmu (1). Przynosi nam również konkretne korzyści, z których nie zawsze zdajesz sobie sprawę. Zwróć uwagę, czy je odczuwasz przy kolejnych ćwiczeniach.

Regulują sen

  • Ćwiczenia mogą pomóc szybciej zasnąć i pogłębić sen, poprawiając jego ogólną jakość (2).

Wzmacniają kości

  • Każde ćwiczenie, w którym wywiera się nacisk na kości (na przykład bieganie, tańczenie i podnoszenie ciężarów), pomaga budować i utrzymywać ich gęstość, jednocześnie opóźniając utratę masy kostnej, która naturalnie postępuje wraz z wiekiem (3).

Zapobiegają przeziębieniom i grypie

  • Ci, którzy regularnie ćwiczą, mają silniejszy układ odpornościowy, więc są mniej narażeni na przeziębienie lub grypę (4).

Mogą pomóc w zapobieganiu nowotworom

  • Badania sugerują, że osoby aktywne fizycznie mogą zmniejszyć nawet o połowę ryzyko zachorowania na raka jelita grubego (5).

Pomagają zachować zdrowe serce

  • Twoje serce jest mięśniem i, jak każdy mięsień, jeżeli będzie pracować ciężej, będzie stawać się silniejsze.

Pomagają regulować poziom cholesterolu

  • Regularne ćwiczenia pomagają zwiększyć poziom „dobrego” cholesterolu, jednocześnie zmniejszając poziom cholesterolu LDL („złego” cholesterolu). Mogą także obniżyć ciśnienie krwi (6).

Pomagają zapanować nad wagą

  • Ćwiczenia pomagają budować mięśnie i przyspieszać metabolizm.

Poprawiają nastrój

  • Ćwiczenia stymulują uwalnianie „hormonów szczęścia”.

Czytaj również:

Orzechy laskowe – właściwości odżywcze i zdrowotne

Jak obniżyć, zbić wysoki cholesterol – sprawdzone metody

Czynniki powodujące wzrost poziomu cholesterolu

Źródła:

1. Hassmen P., Koivula N., Uutela A., Physical exercise and psychological well-being: a population study in Finland, Prev Med, 30 (1), 2000, s. 17–25.
2. Shelley S. Tworoger, PhD1,2; Yutaka Yasui, PhD1, et. al., Effects of a year-long moderate-Intensity exercise and a stretching intervention on sleep quality in postmenopausal women, Sleep 2003, 26 (7), s. 830–836.
3. The British Nutrition Foundation.
4. Ulrich et. al., Moderate-intensity exercise reduces the incidence of colds in postmenopausal women, The American Journal of Medicine, 119 (11).
5. Web MD., Exercises to control your cholesterol, https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/exercises-to-control-your-cholesterol#1, [dostęp: 12.2018].

Szukaj